Agykutatás Hete Budapest 2024

A csodálatos agy

március 13-14. szerda-csütörtök

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Budapest

A budapesti programok 2004 óta kerülnek megrendezésre. Az elmúlt években öt kiváló tudományos intézet, mint az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Biológiai Intézet (ELTE TTK), a HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (KOKI), a HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont Kognitív Pszichológiai Intézet (TTK), a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Semmelweis Egyetem neves kutatói és lelkes önkéntesei vesznek részt a két napos program lebonyolításában.

A budapesti helyszín főszervezője az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Biológiai Intézete. Sokrétű tevékenységét a multidiszciplinaritás jellemzi: az Agykutatás Hete programsorozat keretében többek között megismerhetjük az idegi ingerület-átvitel, tanulás, öregedési folyamatok kutatásának eredményeit viselkedéses, genetikai és molekuláris vizsgálatokon keresztül. Kutató és oktató egyetemként számos izgalmas alapkutatás zajlik a falak között, amikbe a hallgatók is bekapcsolódhatnak. A rendezvényen a látogatók első kézből értesülhetnek hazánk egyik legsokoldalúbb intézményének eredményeiről.

A kétnapos rendezvényen a nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő szakemberek népszerűsítő előadásai mellett a „Tudományos Játszóház”-ban a látogatók önálló állatkísérleti vizsgálatokat végezhetnek és egyszerű mérésekkel saját (ideg)élettani reakcióikat is elemezhetik. Ingyenesen látogatható lesz a Biológiai és Őslénytani Kiállítás is, valamint laborlátogatásra, sőt egy új tudományos szabadulószoba kipróbálására is lehetőség lesz. Ez utóbbiakra előzetes regisztráció szükséges.

A szervezők és a munkájukat bemutató agykutatók nevében örömmel hívunk a rendezvényre minden érdeklődőt. Mivel programjaink akár kisiskolások számára is élvezhetők, szeretettel várjuk iskolák, osztályok látogatását is!

A budapesti Agykutatás Hete rendezvény weboldala: https://ttk.elte.hu/agykutatashete2024

AGYKUTATÁS HETE BUDAPEST FACEBOOK OLDALA:

A PROGRAMOK HELYSZÍNE:

ELTE Természettudományi Kar, Déli tömb

1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/C

A rendezvény helyszíne az ELTE Lágymányosi kampuszán található, a Petőfi híd és a Rákóczi híd közt, a Duna budai oldalán.

Gyalogosan: a 4-es és 6-os villamossal (Petőfi híd, budai hídfő megálló), az 1-es villamossal (Infopark megálló), a 153-as (Magyar tudósok körútja megálló), 212-es (Petőfi híd, budai hídfő megálló) és 103-as buszokkal (Pázmány Péter sétány megálló).

Autóval: A rendezvényre látogató magánszemélyek és iskolás csoportok gépjárművel vagy busszal ingyenesen igénybe vehetik a kampusz sorompóval védett  parkolóját, amely kizárólag az Agykutatás Hete Budapesten c. rendezvényen való részvétel idejére érvényes. A parkolóba behajtani kizárólag dél felől (a Lágymányosi híd irányából) lehet, kihajtás a másik két sorompónál.

Figyelem! A sorompón kívüli utcákon fizetős a parkolás!

Milyen programok

közül válogathatsz?

    • ISMERETTERJESZTŐ ELŐADÁSOK

    • LABORLÁTOGATÁS

    • BIOLÓGIAI ÉS ŐSLÉNYTANI GYŰJTEMÉNY LÁTOGATÁSA

    • SZABADULÓSZOBA

    • POSZTERBEMUTATÓ

    • KÍSÉRLETEZŐK „JÁTSZÓHÁZA”

    • RAJZVERSENY
UPDATE!
Hálásan köszönjük a sok-sok regisztrációt! A regisztráció-köteles programok a nagy érdeklődést követően beteltek!

A sikeresen regisztráltakat kérjük, hogy a meghirdetett kezdési időpont előtt pár perccel már érkezzenek meg a találkozási pontra! Kérünk vedd figyelembe, hogy ha a kezdési időpontra nem jelensz meg, a helyedet az esetleg ott várakozó, korábban nem regisztráltaknak adjuk át.

Mindenki megértését köszönjük!

 

A rendezvény helyszínének áttekintő térképe ezekről a linkekről letölthető:

A rendezvény programjainak 1 oldalas áttekintése ezekről a linkekről letölthető:

ISMERETTERJESZTŐ ELŐADÁSOK

Az előadások nyilvánosak, szabadon látogathatóak. Helyfoglalás érkezési sorrendben. Kérünk, vedd figyelembe, hogy a Piramisba szervezett előadásokra csak kb. 45-50 fő fér be!

Március 13. szerda

Az agyműködés izgalmas kérdései

Helyszín: Biológiai és Őslénytani Gyűjtemény (Piramis; max. 45 fő, helyfoglalás érkezési sorrendben)

13:00 óra

Kubinyi Enikő (ELTE, Etológia Tanszék)

A kutyák öregedése: etológiai, genetikai és idegtudományi megközelítés

Az aktív, egészséges öregedés biológiai hátterének megértése kulcsfontosságú az öregedő társadalmak problémáinak kezeléséhez. Az állatokon végzett kutatások jelentősen felgyorsíthatják ezt a folyamatot. A Szenior Családi Kutya Programunk célja a kutyák kognitív öregedésének vizsgálata viselkedési, idegtudományi és genetikai vizsgálati módszerekkel. Az elmúlt években több hasonlóságot találtunk a kutyák és emberek között az életkorral összefüggő változásokban. Az előadásban foglalkozom például azzal, hogy hogyan változik a személyiség az öregedés során, miért fordulhat elő „szelektív süketség” az idős kutyáknál, hogyan függ össze a memória a mikrobiommal, mi jellemző a matuzsálem kutyák genetikájára és azzal, hogy az „időskori elbutulás” milyen agyi változásokkal jár. A kutyaöregedés kutatása nem csak az öregedés biológiai hátterének megértésében segít, de egyúttal előmozdíthatja a kutyák jólétét, és arra is felhívja a figyelmet, hogy a kutyák mennyire fontosak a gazdák számára érzelmi szempontból. Az előadás végén néhány gondolatot új kutatási programunkról is megosztok. Ebben azt vizsgáljuk, hogy miért fordulnak egyre többen a kutyákhoz „feltétel nélküli szeretetért”, miközben a magány érzése egyre elterjedtebbé válik.

14:00 óra

Andics Attila (ELTE, Etológia Tanszék)

Mit értenek a kutyák a beszédből? A legfrissebb agykutatási eredmények

Befolyásos elméletek szerint az ember egykor 5000 generáció alatt vált beszédhasználó fajjá. A mai ember agyát a beszédre való különleges érzékenység jellemzi. A kutyák is 5000 generáció óta élnek a beszélő ember közelében, háziasításuknak fontos eleme volt a velünk való együttműködésre történő szelekció. Vajon a kutyák agyában is kialakult a beszédre, az emberi hangra, vagy általában az emberre való különleges érzékenység? Kutatócsoportommal erre keressük a választ. Előadásomban bemutatom a legújabb kognitív idegtudományi (EEG és fMRI) eredményeinket.

15:00 óra

Tóth Attila (ELTE, Élettani és Neurobiológiai Tanszék)

Alvás és alvászavarok

Az alvás mindennapos tapasztalatunk és alapvető szükségletünk, pontos funckióit azonban még mindig csak találgatjuk. Az előadás bemutatja az alvás élettani hátterét, feltételezett céljait és néhány egyre gyakoribb alvászavar okait és lehetséges kezelési módjait.

16:00 óra

Tóth Katinka (HUN-REN TTK, Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet)

Hogyan tanulnak a kutyák?

Ma már aligha van olyan kutyás, aki ne hallotta volna a Csányi Vilmostól származó gondolatot: „A kutyák szőrös gyerekek”. Mit is jelent ez? Ha lehetnek gyerekek, lesznek kamaszok is? Mi történik egy kamasz kutya agyában, és hogy jön ide a kognitív torzítás? Előadásomban ezekről a kérdésekről beszélek, bemutatóval is alátámasztva.

Újraprogramozás az idegrendszeri betegségek vizsgálatában

Helyszín: Fejér Lipót terem (földszint 0-805, 130 fős férőhely)

16:00 óra

Pircs Karolina (Semmelweis Egyetem)

Bőrsejtből agysejt – sejt-átprogramozás alapfokon

Az öregedés és a gyógyíthatatlan neurodegeneratív betegségek vizsgálatára egyedülálló lehetőséget nyújt az indukált neuronális (iN) sejtek előállítása. Az eljárás során emberi bőrsejtek átprogramozásával hozunk létre „öreg” idegsejteket, melyek megtartják a donorra jellemző életkori és genetikai sajátságokat. A különböző korú emberek bőréből átprogramozott indukált neuronok összehasonlításával így fontos információkat nyerhetünk az öregedés során bekövetkező változásokról, ahhoz köthető betegségekről. Előadásomban az átprogramozott emberi sejtekből kialakított, az öregedés és neurodegeneráció vizsgálatára szolgáló neuronális sejt-modell Magyarországon elsőként történt bevezetéséről és alkalmazási lehetőségeiről adok közérthető ismertetést.

17:00 óra

Réthelyi János (Semmelweis Egyetem)

Szkizofrén idegsejtek a Petri-csészében? Pszichiátriai betegségek kutatása indukált pluripotens őssejtek felhasználásával

Az elmúlt 15 évben hatalmas előrelépés történt a pszichiátriai betegségek megismerése területén, amely az indukált pluripotens technika elérhetővé válásával tudott megvalósulni. Ma bármely egyénből – akár szkizofréniával, autizmussal vagy depresszióval él vagy egészséges – létre tudunk hozni pluripotens sejteket, melyeket utána idegsejtekké tudunk alakítani. Ezek a mesterséges körülmények között kifejlődő idegsejtek sokféle módon vizsgálhatók tovább, és sokat elárulnak azokról az agyi betegségekről, amiben a páciensek szenvedtek, akikből eredetileg létrehoztuk őket. Ezekbe az izgalmas lehetőségbe nyújt betekintést a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikájának igazgatója.

Március 14. csütörtök

Az agyműködés izgalmas kérdései

Helyszín: Biológiai és Őslénytani Gyűjtemény (Piramis; max. 45 fő, helyfoglalás érkezési sorrendben)

12:00 óra

Ulbert István (HUN-REN TTK, Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet / Pázmány Péter Katolikus Egyetem)

Agyi elektródák

Az agyi aktivitás mérésére és módosítására különböző elektródákat használunk idestova 100 éve. A klasszikus EEG elektródáktól napjainkra eljutottunk a nagy sűrűségű mikroelektródákig, amelyek lehetővé teszik az agyi elektromos aktivitás nagy térbeli és időbeli felbontású rögzítését. Nem csak az idő- és térbeli felbontás változott az elmúlt 100 évben, de egyre több különféle anyagból készítünk agyi jelek elvezetésére alkalmas eszközöket. Ezekről a különféle elektródákról lesz szó ebben az előadásban.

13:00 óra

Gácsi Márta (ELTE, Etológia Tanszék)

Mennyire jó a kutya orra? Az érzékeléstől a döntésig...

Gyakran olvashatjuk, hogy a kutya ‘az orrával gondolkodik’, illetve az az elsődleges érzékszerve, a leghatékonyabb eszköze a környezetről való információszerzésben. Vajon ez valóban így van? Az is közismert, hogy a kutya orra mennyivel hatékonyabb ‘műszer’, mint az emberé. De igazából mennyivel is? És hogy lehet ezt objektíven lemérni? Mindenki hallott már a profi keresőkutyák munkájáról, de tudjuk-e igazából, mitől függ, hogy melyik kutya alkalmas erre a feladatra? Ezeket a kérdéseket járja körbe az előadás.

14:00 óra

Tóth Katinka (HUN-REN TTK, Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet)

Hogyan tanulnak a kutyák?

Ma már aligha van olyan kutyás, aki ne hallotta volna a Csányi Vilmostól származó gondolatot: „A kutyák szőrös gyerekek”. Mit is jelent ez? Ha lehetnek gyerekek, lesznek kamaszok is? Mi történik egy kamasz kutya agyában, és hogy jön ide a kognitív torzítás? Előadásomban ezekről a kérdésekről beszélek, bemutatóval is alátámasztva.

15:00 óra

Maglóczky Zsófia (HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet)

Idegrendszeri betegségek okozta elváltozások az emberi agyban

Az idegrendszeri betegségek számos fajtáját ismerjük, melyek tünetei is sok formában jelennek meg, epilepsziás rohamoktól kezdve a demencia okozta elbutulásig. De vajon milyen elváltozások találhatóak a tünetek hátterében? Milyen agyi régiók érintettek? Mi történik az idegsejtekkel, a gliasejtekkel, az agyi keringéssel? A HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Intézetben működő Humán Agyszövet Laboratórium vezetőjeként erre mutatok néhány példát.

Ösztönök és érzelmek

Helyszín: Szabó József terem (földszint 0-803, 130 fős előadó)

16:00 óra

Dobolyi Árpád (ELTE, Élettani és Neurobiológiai Tanszék)

Társas ösztönök agyi vezérlése

Mi történik, ha két patkány találkozik? Koruktól, nemüktől, állapotuktól függően barátkoznak, játszanak, verekszenek. Ha az egyik még kölyök, a felnőtt állat gondozni is kezdheti. Ezek az evolúciósan ősi ösztönös viselkedésformák a mai napig meghatározóak az emberekben is, annak ellenére, hogy időközben az agykéreg által vezérelt értelmi és érzelmi képességeink rengeteget fejlődtek. Az ösztönös viselkedéseket tudományos szempontból az is izgalmassá teszi, hogy nagyon jól modellezhetők állatkísérletekben. A modern sejtszintű képalkotó és az idegi aktivitást kísérletesen vezérlő módszerek segítségével így a viselkedéseket szabályozó ideghálózatok működésének megértésére is lehetőség nyílik. Előadásomban ezekbe a módszerekbe igyekszem jól érthető betekintést nyújtani.

17:00 óra

Topál József (HUN-REN TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet)

(Nem)csak a szépre emlékezem…. – Érzelmek a tanulás szolgálatában

A kutatókat régóta izgatja az a kérdés, hogy hogyan befolyásolja a tanulási szituációval együtt járó érzelmi állapot azt, hogy egy adott helyzetről vagy eseményről mennyire stabil emlékezeti képet tud kialakítani a „tanuló”, legyen az akár állat, akár ember. A kérdés megválaszolásához a memóriakutatók gyakran vizsgálják az érzelem két fő összetevőjének a hatását: azaz hogy mennyire felkavaró, illetve izgalomkeltő az adott szituáció és hogy mennyire pozitív vagy negatív az érzés, ami a helyzethez kapcsolódik. Azonban a szituációhoz kapcsolódó érzelmek nemcsak az eseményre való emlékezés valószínűségét befolyásolhatják, hanem azt is, hogy milyen szubjektív élénkséggel lehet előhívni az erről szóló memórianyomokat. Az előadás e kérdések mentén próbál betekintést adni a tanulás és az érzelmek kapcsolatáról szóló kutatásokba.

LABORLÁTOGATÁS

Március 14. csütörtök

Betekintés a Neuroetológiai Kutatócsoport laborjaiba – avagy hogyan és miért vizsgáljuk kutyák, malacok és emberek agyműködését?

Helyszín: Alagsor (találkozás a földszinti Recepciónál)

Ember és kutya szaglás- és agykutatás (EEG, fMRI, HD-DOT)

 

Az ELTE Etológia Tanszékén összehasonlító kognitív idegtudományi, vagyis neuroetológiai kutatásokat is végzünk, melyek során elsősorban kutyák, törpe-és vadmalacok, illetve emberek agyműködését vizsgáljuk. Kísérleteinkben különböző, beavatkozást nem igénylő agyi képalkotó módszereket alkalmazunk, melyek segítségével közelebb kerülhetünk az emlős agy rejtelmeinek feltárásához. A laborlátogatás során az érdeklődők megismerkedhetnek a kutya EEG (elektroenkefalográfia) alapjaival, megtekinthetik, hol és miképp képezzük az MR gépben éberen percekig mozdulatlanul fekvő kutyákat. Ízelítőt kaphatnak arról is, miként dolgozunk a világon elsőként azon, hogy az agyról viszonylag nagy felbontású képet adó, hordható HD-DOT (high-density diffuse optical tomography) képalkotó módszer a kutya agyműködésének vizsgálatára is alkalmas legyen.

Hálásan köszönjük a sok-sok regisztrációt! A program a nagy érdeklődést követően betelt!

Időpontok (18 fő/turnus, kb. 45 perc):

  • március 14. 11-12h
  • március 14. 12-13h
  • március 14. 14-15h

SZABADULÓSZOBA – BRAINSCAPE

Mindkét napon 12:00-16:00 óra között, óránként – a játékidő kb. 35-45 perc (ügyességtől függően)

Szabadulószoba - Brainscape

A sikeres regisztrációval rendelkezőket az első nyomhoz vezető út a regisztrációnál várja. Onnan elindul a játék, és megkezdődik a kijutás a Professzor Úr útvesztőiből. Az agytekervényeket 35-40 percben megdolgoztatjuk, de igazából minden válasz a lábunk előtt hever. Vajon meglesz a megoldás? Csak egy megoldás van? Mi a megoldás? Mielőtt mindenre választ adunk, el kell jutni az ajtóig…node hol az ajtó? Várunk minden kalandvágyót, aki segítene, hogy a világ helyre álljon vagy legalábbis álljon… Gyertek!

Ha nincs sikeres regisztrációd, de kipróbálnád a játékot, jelentkezz a regisztrációnál a csapatoddal és ha felszabadul egy időpont, lecsaphatsz rá!

Hálásan köszönjük a sok-sok regisztrációt! A program a nagy érdeklődést követően betelt!

Indulási időpontok (3-5 fő/csoport):

  • március 13. 12:00
  • március 13. 13:00
  • március 13. 14:00
  • március 13. 15:00
  • március 14. 12:00
  • március 14. 13:00
  • március 14. 14:00
  • március 14. 15:00

BIOLÓGIAI ÉS ŐSLÉNYTANI KIÁLLÍTÁS LÁTOGATÁSA

Helyszín: „Piramis”; bejárat a földszintről

Nyitvatartás mindkét napon 10:00-18:00 óra között (az előadások ideje alatt a látogatás szünetel)

Tárlatvezetések

Bordásmedúzáktól a kacsacsőrű emlősig! A Természetrajzi Múzeum Biológiai és Őslénytani Kiállításán bemutatjuk az állatvilág legnagyobb csoportjait fejlődéstörténeti rendben, ma élő és kihalt állatok preparátumain keresztül. Az anatómiai készítmények között kiemelkedő a központi idegrendszert és az emlős embrionális fejlődést bemutató tárlat, valamint az állati keringési rendszert ábrázoló száz évnél régebbi injiciált készítmények. Az őslények világát hazai dínók és ötszáz millió évre visszatekintő gerinctelen állatok (ősi korallok, ammoniteszek, kagylók és tárasaik) ősmaradványai képviselik. Végigjárhatjuk az emberréválás útjának főbb állomásait leletmásolatok tükrében. Megtekinthető a biológiai kutatások eszköztára (falitáblák, mikroszkópok, nagyműszerek) az utóbbi 150 évből.

Hálásan köszönjük a sok-sok regisztrációt! A program a nagy érdeklődést követően betelt!

Időpontok (20 fő/turnus):

  • március 13. 10-11h
  • március 13. 11-12h
  • március 13. 12-13h
  • március 14. 10-11h
  • március 14. 11-12h
  • március 14. 17-18h

POSZTER BEMUTATÓ

„Agyunk képekben”: Képek az agy szerkezetéről és működéséről

Mindkét napon 10:00-18:00 óra között

Helyszín: Aula

KÍSÉRLETEZŐK „JÁTSZÓHÁZA”

Összesen 26 interaktív állomáson mindkét napon, 10-18h között folyamatosan várjuk az érdeklődőket! Az állomáson segítők felügyeletével a látogatók saját magukon is kipróbálhatnak különböző vizsgálati módszereket vagy megfigyelhetik a kísérleti állatok viselkedését. Lehetőség nyílik az agykutatásban használt módszerek megértésére és kipróbálására is.

Ha minimum 10 állomást meglátogatsz és begyűjtöd az ott kapott pecséteket, jutalomban is részesülsz!

Mindkét napon 10:00-18:00 óra között

Helyszín: Aula, földszint

Emberi mozgás, észlelés, viselkedés megfigyelése, mérése

Az agyhullámok vizsgálata

Az agy működését kísérő elektromos jelek vizsgálatára szolgáló módszer az elektroenkefalográfia (EEG). A vállalkozó kedvű látogatókra fájdalommentesen csatlakoztatott készülékkel megfigyelhető, hogy az EEG hullámok mintázata többek között az agy éberségi szintjétől, pillanatnyi aktivitásától és a környezetből érkező ingerektől függ.

Az izomerő fokozásának vizsgálata

A biológus hallgatók oktatásához is használt BioPack készülék segítségével a működő izomrostok által létrehozott elektromos aktivitást (EMG) és az izom által kifejtett erőt párhuzamosan regisztráljuk vállakozó szellemű kísérleti alanyokon, ezzel bemutatva az izomerő idegrendszeri szabályozásának lehetőségeit. Fényt derítünk a kísérleti alanyok edzettségére is.

Szemmozgások követése elektrookulográfiával

Az érdeklődő látogatók megmérhetik, hogy olvasás közben szemük mennyi ideig időz el az egyes szavakon, illetve a megpillantott képen mely részletekre fókuszálnak jobban. Kiderül az is, hogy szemünk miként követi egy tárgy mozgását, illetve hogy egy pontra meredve vajon a szemünk is mozdulatlan marad-e.

Hazugságvizsgálat poligráfiával

A poligráfia több élettani változó egyidejű mérését jelenti. Önként vállalkozó kísérleti alanyokon mutatjuk be, hogy a szívritmus, a légzés és a bőr ellenálása a hazugságot kísérő érzelmi aktiváció hatására hogyan változi. Ezek megfigyelésével a valótlant állítókat is „lefüleljük”.

Számítógépes játék vezérlése gondolattal

Itt a jövő! Gondolatokkal vezérelhetjük a számítógépet. A fejbőrre helyezett EEG elektródák és egy tanuló algoritmus segítségével haladhatunk előre egy számítógépes játékban. Ezen az állomáson kipróbálhatjuk magunkat, mennyire tudjuk megtanítani a számítógépnek, hogy felismerje a különböző feladatokhoz kapcsolódó különböző gondolatainkat.

Robotok vezérlése gesztusokkal

Az agy-számítógép kapcsolatát lehetővé tevő eszközök teljesen új világot teremthetnek meg a jövőben: lehetővé tennék, hogy belső hangunkkal gépeljünk, gondolatainkkal irányítsuk a kerekesszéket, egy külső vázat vagy robotokat, stb. Ezen az állomáson kipróbálható néhány ilyen eszköz, mint például a mozgással vezérelhető drón vagy kisautó.

Neuropszichológiai tesztek

A neuropszichológia a pszichológia tudományának egy olyan ága, mely az agy és a pszichés folyamatok közötti összefüggéseket vizsgálja, elsősorban olyan csoportokon, ahol központi idegrendszeri károsodás vagy hanyatlás figyelhető meg. Ugyanakkor más területek – pl. kognitív pszichológia, idegtudomány – eredményeit is beépíti. Az érdeklődők a következőkre kaphatnak választ: Mit csinál a neuropszichológus? Mit mérünk fel a neuropszichológiai tesztelés során? Milyen esetekben lehet szükség neuropszichológiai tesztelésre? Milyen teszteket használunk? Milyen válaszokat kaphatunk ezektől a tesztektől?

Figyelem és vizuális keresés

A figyelem az a folyamat, amely során a beérkező információhalmaz bizonyos részeit kiemeljük, más részeket pedig figyelmen kívül hagyunk. A látogatók kipróbálhatják, hogyan működnek a különböző figyelmi rendszereik, megtapasztalhatják, hogyan változik a figyelmük, ha zavaró ingerekkel találkoznak, vagy éppen hogyan segítik a figyelmüket a környezet ingerei.

Számelméleti feladatok

A matematikai vagy numerikus megismerés alapvető kérdése az, hogy milyen kognitív rendszerekre épülnek a matematikai képességeink. Ezen az állomáson azt vizsgáljuk, hogy melyek ezek a rendszerek, hogyan működnek együtt és hogyan befolyásolják egymás működését.

Az állati viselkedés vizsgálata

Kutyák az emberi agy megismerésének szolgálatában

Az agy mikroevolúciója: különböző kutyafaták agyának összehasonlítása. Milyen a szaglásom?: A kutyák és az ember szaglásának összehasonlítása. Hogyan tanulnak meg szagokat a kutyák?

Félelmi és szorongásos zavarok kutyákban

Ma már jól tudjuk, miért olyan értékes, különleges modellje a kutya az emberi viselkedés jobb megértésének, és ez nincs másképp a szorongásos- illetve félelmi zavarokkal sem. A döbbenetes hasonlóságok ellenére azonban különbségek is akadnak! Ez az állomás bevezet a félelmi tanulási mechanizmusok, az állati PTSD, fóbiák, generalizált szorongás, depresszió és tanult tehetetlenség világába, no és arról is szó lesz, hogy hogyan segíthetünk legjobb barátainkon.

Nyílt porond teszt: az új környezet felderítése

Az ún. nyílt porond teszt segítségével mutatjuk be, hogy a laboratóriumi egerek egy új terület felderítése közben milyen mozgásokat végeznek. Az állat mozgását LED-ek segítségével érzékeljük, a bejárt útvonal és az állatok aktivitása pedig a porond melletti monitoron valós időben követhető nyomon.

Egerek tanulása labirintusban; labirintus építés

Ezen az állomáson az egereknek a látogatók által fakockákból épített labirintusban kell megtalálniuk a jutalom falat kukoricapelyhet.

Egerek viselkedése sugárlabirintusban

A tébeli tanulás folyamatát többféle módon lehet vizsgálni, ennek egyik eszköze a nyolc karú sugárlabirintus. Ebben az egereknek azt kell megtanulniuk, hogy melyik karban találnak jutalmat és ezeket milyen sorrendben kell meglátogatniuk. A látogatók a kísérleti állatok viselkedésének szemiautomata elemzésével is megismerkedhetnek.

Patkányok operáns tanítása (ún. Skinner doboz kísérlet)

Az érdeklődők kipróbálhatják, mennyire nehéz egy szomjas laboratóriumi patkányt megtanítani arra, hogy az édes vízhez való jutásért egy pedált nyomjon le. Ez az operáns kondicionálás folyamata, amely során az élőlény megtanulja, hogy a kívánt cél érdekében egy adott viselkedésformát kell végrehajtania.

3-kamrás teszt

Ezen az állomáson a szociális viselkedés állatkísérletes modelljével ismerkedhetnek meg a látogatók. Az egeret egy három „szobából” álló tér közepébe helyezzük, jobb és bal oldalon pedig egy ismerős vagy ismeretlen fajtársat, esetleg üres szobát találhat. Vajon melyik szoba felé veszi az útját a kisegér?

Rágcsálók mozgásának vizsgálata

Ezen az állomáson a látogatók laboratóriumi egereken figyelhetnek meg egyszerű mozgási reflexeket, például hogy az üvegpohár falára felágaskodó állat a talpait hogyan tartja vagy hogy  a póznára feltett állat miként mászik le és eközben hogyan használja a farkát.

Automata tanító rendszer – okosabb vagy-e egy kisegérnél?

Ezen az állomáson a KOKI Rendszer-neurobiológia kutatócsoportja által kifejlesztett automata operáns tanítódobozt mutatjuk be. Ez egy MATLAB programvezérelt eszköz, ahol fényfelvillanások alapján a látogatónak kell kitalálnia egy műegér segítségével, hogyan juthat a szomjas állat vízhez.

„Haladj a korral” – milyen módszerekkel vizsgáljuk a halak idegi működését?

Ezen az állomáson zebradániók mechanikai ingerekre adott válaszkészséget mérjük, amiből az egyedek mozgáskoordinációs képességére és reflexeire következtetünk.

Az agyműködés vizsgálata során alkalmazott technikák

Az idegsejtek elektromos aktivitásának vizsgálata

A látogatók megismerkedhetnek az egyedi idegsejtek működésének mérésére alkalmas „patch clamp” technikával. Videófelvételek és kísérleti adatok segítségével mutatjuk be, hogyan lehet egyetlen idegsejt aktivitását vizsgálni.

Az agy evolúciója

Ezen az állomáson plasztinált emberi agy, fixált rágcsáló agy és macskaagy összehasonlítására van lehetőség, melynek segítségével az agy törzsfejlődésének nagyobb lépéseit ismerhetik meg a látogatók.

Agyszeletek megfestése – szövettani előkészítés

A Nissl festés az idegsejtek sejttestét és vastagabb nyúlványait jeleníti meg. A látogatók előre elkészített metszeteken, felügyelet mellett elvégezhetik ezt az egyszerű szövettani festési eljárást, majd fénymikroszkóp segítségével ellenőrizhetik munkájuk eredményét. A festett metszeteket haza is vihetik! 

Agyi sejtek, szövetek fénymikroszkópos vizsgálata

Ezen az állomáson készen kapott vagy a látogatók által által megfestett agymetszetek vizsgálatára nyújtunk lehetőséget fénymikroszkóp segítégével.

Fluoreszkáló kísérleti állatok bemutatója

Mire jó egy medúza-fehérje? Ha ennek génjét „beültetjük” a kísérleti állatokba, akkor az ezen fehérjét termelő sejtek kék fénnyel megvilágítva zöldesen fluoreszkálnak. A jelenséget a látogatók is megfigyelhetik, ha egy kék színű zseblámpával rávilágítanak a bemutatott kísérleti állatokra.

Agyi implantátum robotizált beültetése műagyba

Az agy működését többek között az egyes agyterületeken kialakuló elektromos tevékenység rögzítésével, illetve módosításával is tanulmányozhatjuk. Manapság ehhez már jelentős eszköztár áll a kutatók rendelkezésére, ide sorolhatók például a közvetlenül az agyszövetbe ültethető, nagy térbeli és időbeli felbontással rendelkező implantátumok, elektródák. Ezen az állomáson a látogatók megismerkedhetnek azokkal a korszerű módszerekkel, melyekkel ezeket a hajszálvékony vizsgáló eszközöket behelyezik az agyba. Például 3D nyomtatott rágcsáló koponya modelleken bemutatjuk, hogy hogyan történik a koponya kis részének eltávolítása, illetve hajlékony agyi implantátumokat juttatunk be robotizált módon egy zselés anyagból készített „műagyba”. A látogatók felügyelet mellett maguk is kipróbálhatják a fenti módszereket.

Mikroméretű agyi implantátumok

Az agyba ültethető, az agyi aktivitás elvezetéséhez és módosításához használt eszközök rengeteget fejlődtek az elmúlt évtizedekben. Ezen az állomáson a legkisebb, miniatűr beültethető eszközökről kaphatunk információt. Láthatók átlátszó elektródák, elektródahálók, többfunkciós eszközök, és olyanok is, amelyek fénnyel vagy hővel aktiválják az idegsejteket!

Agy- és idegsejtmodellek készítése egyszerűen: kézművesek asztala

„Agysapka” készítés papírból, gyurma-agy készítése, gipsz-agyak festése, színezők, gyöngyfűzés, 3D-s toll és egyéb kreatív játékok az agykutatás szellemében – korhatár nélkül!

RAJZVERSENY – AGYUNK CSODÁI

Lerajzolhatod, hogyan képzeled el, mit csinál egy agykutató, hogyan működik az agyunk vagy akár azt, hogyan képzeled el az idegsejteket – de a kísérleti állatokról (egér 🐁, patkány 🐀, kutya 🐕) is készíthetsz rajzokat/festményeket.

Rajztechnika: bármilyen technikával készülhetnek (festmény, krétarajz, kollázs/montázs, egyéb)

Pályázati kategóriák:

  • 0 – 6 éves korig
  • 6 – 10 éves korig
  • 10 – 14 éves korig
  • 14 – 18 éves korig
  • 18 – 100 éves korig

Beküldési határidő: a rendezvény vége, vagyis 2024. március 14. (csütörtök) 18:00

Beküldés módja: A pályázatokat az agykutatashete.budapest@gmail.com  email címre várjuk neved és életkorod megadásával. Kérjük a kép címét is feltüntetni.

A beküldött pályaművek felkerülnek az Agykutatás Hete Budapest Facebook oldalára, ahol 2024. március 21. csütörtök 18:00-ig lehet rájuk szavazni. A korcsoportonként legtöbb like-ot kapott alkotás értékes nyereményekben részesül!

Eredményhirdetés: 2024. március 22. péntek.

A nyereményeket postán juttatjuk el a nyerteseknek.

További részletek: https://www.facebook.com/profile.php?id=61556209302565

“Agykutatás Hete Rajzpályázat” ELNEVEZÉSŰ NYEREMÉNYJÁTÉK RÉSZVÉTELI ÉS JÁTÉKSZABÁLYZATA

RÉSZVÉTELI FELTÉTELEK

Az Agykutatás Hete budapesti programjai ingyenesek és pár program kivételével előzetes regisztráció nélkül, szabadon látogathatóak.

Mivel programjaink akár kisiskolások számára is élvezhetők, ezért örömmel vesszük iskolák, osztályok jelentkezését is!

Adatkezelési tájékoztató - Agykutatás hete Budapest:

Ne maradj le! Kísérd figyelemmel programjainkat!

Ismerd meg az agy működését!